Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Tecnikatörténet

A kerékpár

Két tengelyen forgó négy és egy tengelyre szerelt két, egymással párhuzamosan haladó kerékkel ellátott járművet már az ókori kelet ismer szállító, illetőleg csataszerként. Az egymás mögött, egy vonalban futó két kerék eszméje - mai tudomásunk szerint - egy Sivrac nevű franciában merült fel 1690 körül. Célériferenek nevezte a játékszernek minősíthető mozgó faállványt. Több mint egy évszázad múlt el, amikor egy Karl von Drais nevű német erdész megkonstruálta hasonló módon működő, két lábbal hajtott szerkezetét? ám ő a szerkezetet mellső kerekét már kormánnyal látta el, s ez lehetővé tette, hogy városi utcákban is közlekedhessenek. A "Draisine" 1817 - ben bizonyította, hogy sebessége jó úton elérheti a lovas postakocsi négyszeresét, ám gúny tárgya maradt a "futógép".                                

                                 

1839-ben az angol K.Macmillan pedálhajtással tökéletesítette a kerékpárt. A francia E. Michaux az 1867. évi párizsi világkiállításon mutatta be gépét, annak több alkatrésze már acélból készült: járművét ő nevezte el velocipednek. Ezt követően közkedvelt sporttá vált Nyugat-Európában a kerékpározás. Minthogy azonban az első kereket közvetlen meghajtással a tengelyre szerelt pedál működtette, a sebesség fokozása érdekében egyre nagyobb átmérőjűvé szerkeztették azt. Ekkor több körülbelül egyidejüleg szerkeztett szabadalom oltalmazta Angliában, Franciaországban és Németországban a máig használatos Gallféle láncos áttételt, közülük az angol H.J.Lawsoné( 1897 ) terjedt el leginkább. Ugyancsak a hetvenes években vezették be az acélköllőket. ( W.A. Cowper).

                                       

Az ekkor már "bicycle" -nek nevezett alkalmatosság fő hibája az volt, hogy az egyenetlen utakon és a macskaköves utcákon kíméletlenül rázott. Ennek ellenszeréül is többféle megoldás született, közülük egy skót állatorvos ( J.B.Dunlop ) ötlete vált be, a felfújható gumitömlő (1888 ).

Ezzel lényegében kialakult a mai kerékpár, bár  változatai rendeltetésük szerint erősen eltérnek egymástól ( női, férfi, tricigli, tanden, mountain-bike ).

Tudjuk bizonyítani a változást, mert  így néznek ki a szakosztály kerékpárjai.

 

Kép

                                            

                  

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

9174 Dunaszeg Táncsics Mihály ut 18/A

(Nagy Zoltánné(Szilvia), 2013.05.06 08:29)

Kedves Vili És Ági!
Képeket elnézve nagyon sajnálom.hogy nem lehettem ott.
Látom ez a túra is jól sikerült.
remélem a továbbiakban részt tudok venni.
Addig is csodás szép napsütéses napokat kívánok!!!!!
SZILVIA!
Dunaszeg